Weganie najczęściej kojarzą się z dietą, czyli niejedzeniem mięsa, mleka, nabiału, ryb itp. Jednak sposób odżywania to tylko jeden z aspektów bycia wege. Oczywiście jest to ten pierwszy poziom, ale gdy uświadomimy sobie skąd bierze się mięso na naszych talerzach, to zaczynamy dostrzegać okrucieństwo przemysłu spożywczego.
Stopniowo ograniczamy mięso i dokonujemy coraz bardziej świadomych wyborów. To jest proces, który poszerza spojrzenie na system produkcji towarów na świecie. Wówczas zaczyna się świadoma konsumpcja. Zaczynamy interesować się już nie tylko jedzeniem, ale i innymi aspektami wykorzystywania zwierząt przez ludzi. Dostrzegamy, że produkty odzwierzęce występują nie tylko w żywności, ale w wielu innych produktach używanych na co dzień. Co więcej, są to produkty konsumowane równie intensywnie i w tak samo ogromnej skali jak żywność. Kategoria produktów w której znajdziemy części czy fragmenty zwierząt jest to bardzo duża. Są to kosmetyki, chemia gospodarcza, ubrania, produkty przemysłowe itd.
W Fundacji Viva promujemy wegański styl życia w całej skali, edukujemy, pomagamy, zachęcamy do bycia świadomym konsumentem i dokonywania etycznych wyborów. Pomagamy tam, gdzie bez fachowców sami nie damy rady. Tam, gdzie bez specjalistycznej wiedzy, bez znajomości procesu produkcji, łańcucha dostaw, procesów technologicznych, bez wglądu w dokumentację producenta nie jesteśmy w stanie określić czy dany produkt jest zgodny z naszymi wartościami.
Jednym z takich przypadków są kosmetyki. Ich skład jest opisywany zgodnie z INCI (ang. International Nomenclature of Cosmetic Ingredients, INCI) tj. międzynarodowym nazewnictwem składników kosmetyków. Ten system na celu ujednolicenie nazewnictwa składników kosmetyków, stosuje angielskie nazwy związków chemicznych oraz łacińskie nazwy roślin. Nikt kto nie jest specjalistą w tej dziedzinie nie jest w stanie rozpoznać czytając etykiete w sklepie z czego taki produkt jest zrobiony. Wówczas z pomocą przychodzimy my.
Kupując gotową żywność wegańską jesteśmy w dużej części sami w stanie rozpoznać, czy spełniają nasze kryteria. W tej kategorii producenci bardzo rzadko są w stanie ukryć przed nami składniki pochodzenia zwierzęcego. Inaczej ma się rzecz w przypadku kosmetyków. Zwykły konsument nie jest w stanie czytając skład produktu ocenić czy produkt, który trzyma w ręku jest wegański. Pod trudnymi do przeczytania nazwami składników może kryć się wiele pułapek. Chociażby zwykła gliceryna, która może być wyprodukowana na bazie tłuszczu zwierzęcego, tłuszczu z oleju palmowego lub oleju rzepakowego. Dopiero spojrzenie w dokumentację producenta pozwala rozwiać wątpliwości. Dlatego oznakowanie produktów przez niezależne organizacje daje konsumentowi pewność, że jest to produkt sprawdzony i potwierdzony jako wegański.
Wegańska filozofia to szanowanie praw zwierząt i obejmuje wszystkie aspekty życia, nie tylko odżywianie ale i ubranie – nie nosimy futer, ubrań ze skóry lub innych surowców odzwierzęcych, tj. wełna, jedwab. Nie chodzimy do cyrków i ogrodów zoologicznych. Walczymy z myśliwymi, jak tylko to możliwe unikamy leków „odzwierzęcych”.
Dieta wegańska jako sposób odżywiania jest najbardziej rozpoznawalną cechą wegan ale to nie jest jedyny aspekt weganizmu. Weganizm to świadome i odpowiedzialne wybory dla zwierząt.